neděle 2. prosince 2018

Carbonic anhydrase

"Carbon dioxide is a byproduct of sugar and fat breakdown in cells and needs to be removed from our body. Carbon dioxide diffuses out of cells and is transported in blood in a few different ways. The majority of it (70%) is converted to carbonic acid to be carried to the lungs. An enzyme present in red blood cells, carbonic anhydrase, aids in the conversion of carbon dioxide to carbonic acid and bicarbonate ions. When red blood cells reach the lungs, the same enzyme helps to convert the bicarbonate ions back to carbon dioxide, which we breathe out."

Sedím ve vlaku na trati Praha Brno a podrážkami vnímám, že světu přestalo tlouct srdce.

Dnes je to přesně čtyři roky, co prodělal tutéž zástavu.
Je to přesně čtyři roky, co jsem chtěla psát o tom, jak kouzelně vypadají březové větévky uvězněné v hladké, jednolité vrstvě ledu.
Je to přesně čtyři roky, co jsem se chtěla se všemi podělit o to, jak podivné je ticho ve městě, když do plic vdechne ochromující dávku mrznoucích srážek.
Jenomže pak přišel pátý prosinec.

Sedím ve vlaku na trati Praha Brno a stevardka prochází vagónem s dotazem, jestli někdo z nás neztratil ponožku.
Všichni se už jenom smějeme.

"Jsem už jedenáctý den v kuse v práci. Ale brzy budu mít volno, budeme natáčet. Jedna studentka mě obsadila do svého filmu," píše mi Hastrman.
"Už to zase děláš, že jo?"
"A co?"
"No, že jsi takhle neodolatelný. Nemáš na to nějaký návod? Občas by se mi taky hodilo umět okouzlit toho, koho si zamanu."

Sedím ve vlaku na trati Praha Brno a slovo minuta pozbývá svého významu. Pozoruji modro-černě pruhovaný strop a chlapce, který právě črtá fixem soudkovitou strukturu 26S proteazómu.
A pak, zničehonic, uslyším ten zvuk, co zní trochu jako Vánoce a jako průhledné krystalky fenylmethylsulfonyl fluoridu při mínus osmnácti a jako radost z toho, když si zapálíte prskavku, ten, který mi tolik připomíná Statistika.

Sedím ve vlaku na trati Praha Brno a nasvícené rampouchy na sloupech vedle kolejí vypadají jako jemná háčkovaná krajka.

Když mi vyhrknou slzy, mám pocit, že mi na tváři taky tak trochu mrznou.

Možná se konečně začínám měnit ve studenou křišťálovou sochu.


1 komentář: